Nie daj się oszukać! Sprawdź, czy to faktycznie znajomy prosi Cię o pożyczkę
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu systemu płatności mobilnej jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Osoba, która otrzymuje taką prośbę, będąc przekonana, że pomaga swojemu znajomemu, podaje kod systemu płatności mobilnej i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
W miniony piątek (23.02) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się 44-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która poinformowała, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym i wysłał z niego wiadomości do znajomych z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności w celu opłacenia zakupów. Niestety jedna osoba, która otrzymała prośbę o „pożyczkę”, dała się oszukać i przekazała kod systemu płatności mobilnych. Mieszkaniec powiatu ciechanowskiego w ten sposób stracił 2 tys. złotych.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów?
- Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie.
- Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
- Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Źródło: KPP w Ciechanowie