Pierwszy nowy elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku spółka Stadler Polska zaprezentowała oficjalnie pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich w ramach rekordowego zamówienia na 71 pojazdów. Nowoczesny, niskopodłogowy, pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany
w siedleckim zakładzie wyjedzie na mazowieckie tory już w tym roku.

W uroczystej prezentacji pierwszego nowego pojazdu dla Mazowsza wzięli udział: przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Stadlera. Pojazd został wyprodukowany w ramach kontraktu ramowego zawartego w styczniu 2018 r. Umowa o wartości ponad 2,2 miliarda zł zakłada dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT wraz z ich serwisowaniem w całym okresie do naprawy w poziomie utrzymania P5 (max. 18 lat) i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania pierwszych sześciu pojazdów w ramach RPO WM to 96,16 mln zł. Kolejne pojazdy będą dofinansowane z POIiŚ w wysokości 580 mln zł. Zamówienie jest największym w historii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów kolejowych.

– Koleje Mazowieckie to dziś najprężniej rozwijający się przewoźnik kolejowy w kraju. Rekordowy, historyczny kontrakt na 71 nowoczesnych ezt-ów o wartości 2,2 mld zł potwierdza jego rolę na rynku. Codziennie potwierdzają ją też pasażerowie wybierający popularną KM-kę jako środek transportu do pracy czy szkoły – podkreślał Marek Miesztalski, skarbnik województwa mazowieckiego.

Dostawy pojazdów produkowanych w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach zostały zaplanowane w sześciu transzach na podstawie oddzielnych umów wykonawczych. Pojazdy będą zastępowały stopniowo wycofywane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 Kolei Mazowieckich, poprawiając znacząco komfort i bezpieczeństwo podróżowania w regionie, a także zapewniając nowe możliwości przewozowe. Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, z której pochodzi prezentowany pojazd, została zawarta w maju 2018 r. Pojazdy z tego zamówienia przewidziano do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. 

 – To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu, ale także dla całej branży kolejowej
w Polsce. Z ogromną satysfakcją wspólnie z producentem, prezentujemy Państwu pierwszy pojazd FLIRT nowej generacji. W najbliższych latach 71 takich właśnie pojazdów wyjedzie na tory Mazowsza, znacząco podnosząc komfort podróży. Realizacja tego przełomowego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie to niekwestionowany lider w kraju pod względem poziomu nowoczesności parku taborowego,
a także realizacji pionierskich projektów, wyznaczających standardy dla branży kolejowej w Polsce – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostały wyprodukowane w Polsce, na Mazowszu. To mieszkańcy tego regionu produkowali pociągi, którymi sami będą podróżować. Dlatego na pojeździe widnieje znak graficzny z podpisem: FLIRT – wyprodukowano w Siedlcach, który będzie przypominać o tej przełomowej dla pasażerów inwestycji. Można to podsumować jednym stwierdzeniem: „z Mazowsza dla Mazowsza

– Zarówno ten, jak i pozostałe pojazdy FLIRT zamówione przez Koleje Mazowieckie, zostaną wyprodukowane w naszym siedleckim zakładzie, przy udziale naszych lokalnych partnerów i dostawców. Bardzo się cieszymy, że możemy zaprezentować dziś Państwu ten nowoczesny, komfortowy pociąg. Jestem przekonany, że przypadnie do gustu pasażerom na Mazowszu i będzie dobrze służył przewoźnikowi – powiedział Tomasz Prejs, członek zarządu, dyrektor zarządzający Stadler Polska.

Pojazd FLIRT dla Kolei Mazowieckich to elektryczny zespół trakcyjny o lekkiej, aluminiowej konstrukcji,
a jego nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Jest wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji wizualno-dźwiękowej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, wygodne siedzenia ze składanymi podłokietnikami i stolikami, gniazdka elektryczne oraz nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo podróżnym zapewnia monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą lub kierownikiem pociągu w sytuacji awaryjnej.

Pojazd jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom z ograniczoną mobilnością oraz pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących poprawiającą słyszalność komunikatów. Przewidziano w nim także miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów.

Pociąg obsługiwany pojazdami FLIRT będzie mógł poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h.
Jeden ezt FLIRT zmieści 590 podróżnych, w tym 269 osób na miejscach siedzących. Pojazd to także nowa jakość dla obsługi pociągu – ergonomicznie zaprojektowana kabina maszynisty jest wyposażona w komfortowy fotel, urządzenie do chłodzenia i podgrzewania posiłków. Została także zaprojektowana strefa dla kierownika pociągu wyposażona m.in. w ekran monitoringu z możliwością wygłaszania komunikatów.

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 (nowoczesny system GUARDIA produkcji Stadlera), który zwiększa bezpieczeństwo ruchu i prowadzenia pojazdu poprzez automatyczną kontrolę prawidłowości postępowania przez maszynistę. Spełnia także wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).

 

 

Źródło/foto: KM

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Czy jesteś za edukacją seksulaną w szkole?

Loading ... Loading ...

Lorem ipsum 1

Lorem Ipsum är en utfyllnadstext från tryck- och förlagsindustrin. Lorem ipsum har varit standard ända sedan 1500-talet, när en okänd boksättare tog att antal bokstäver och blandade dem för att göra ett provexemplar av en bok.