Upały są bardzo NIEBEZPIECZNE...

Fala upałów jest z nami,  temperatury przekraczają 30 stopni Celsjusza niemal każdego dnia. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób starszych oraz najmłodszych dzieci, które nie mają wystarczająco rozwiniętych mechanizmów termoregulacyjnych. 

Jak rozpoznać udar słoneczny?

Objawy udaru słonecznego są uzależnione od stopnia nagrzania. Pojawiają się natychmiastowo lub nawet do 8 godzin po opuszczeniu słońca. Zaliczamy do nich:

  • ogólne osłabienie organizmu,
  • nagłe zawroty i ból głowy,
  • obfite pocenie się,
  • przyspieszony puls,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • gorączka,
  • dreszcze,
  • wymioty i nudności,
  •  zaczerwienie skóry twarzy w lżejszych przypadkach,
  • zaś w cięższych zblednięcie oraz omdlenia.

Dzieci i noworodki pod specjalną opieką

Standardowym zaleceniem na upalne dni dla nas wszystkich jest unikanie przebywania na otwartym słońcu w godzinach między 10.00 a 16.00. Jeżeli chodzi o dzieci to pamiętajmy, że wychodząc z nimi na słońce zadbajmy o nakrycie głowy i zapas płynów (ale nie mocno schłodzonych, żeby nie wywołać szoku termicznego).Woda powinna być niegazowana i letnia, ewentualnie doprawiona sokiem lub cytryną.

Noworodki w ogóle nie powinny przebywać na zewnątrz podczas upałów, poza godzinami, w których temperatura jest wyraźnie niższa. Ważne jest z jakiej tkaniny wykonano ubranko noworodka – powinna być to naturalna i przewiewna tkanina, ponieważ sztuczne materiały mogą sprowokować pojawienie się potówek. Przy wyjątkowo wysokich temperaturach dziecko można pozostawić w samej pieluszce, a na czas snu przykryć flanelową pieluszką lub cienkim kocykiem. Na spacery wybierajmy pory do 10.00 lub po 17.00. Pozwoli to zminimalizować ryzyko przegrzania.

Konieczne jest także stosowanie kremów z filtrem od pierwszych dni życia. Zalecana minimalna ochrona dla noworodka to 25-30 SPF, a nawet 50 SPF, a wybrane w tym celu kosmetyki powinny mieć filtry mineralne, a nie chemiczne.

Dorośli w upały

Podczas upałów nasze zapotrzebowanie na płyny wzrasta, dlatego zamiast 1,5-2 litrów powinniśmy przyjmować nawet 3 litry płynów dziennie pod różnymi postaciami. Jeśli chcemy pić wodę, wybierajmy wysoko zmineralizowaną, czyli bogatą w elektrolity dbające o właściwą gospodarkę wodną i funkcjonowanie organizmu. W czasie upałów tracimy nie tylko wodę, ale też sole mineralne, które również trzeba uzupełniać. W upalne dni dbajmy o to, by w potrawach znajdowało się dużo składników o wysokiej zawartości wody, takich jak warzywa i owoce.

Pamiętajmy również, że odsłonięte ciało szybciej oddaje wodę, przez co szybciej się odwadniamy i zwiększamy ryzyko oparzeń słonecznych. Gdy na dworze panuje upał, znacznie lepiej sprawdzą się zabudowane, ale luźne i jasne ubrania z tkanin przepuszczających powietrze, takich jak len czy bawełna. Konieczne jest nakrycie głowy, zakrywające nie tylko ją, ale również kark, który jest szczególnie narażony na oparzenia słoneczne.

Nie zapominajmy również o okularach przeciwsłonecznych z dobrym filtrem wysokiej jakości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*